Kozmos – Carl Sagan

Yayınevi:

Yazan: Özgü Altındağ

Carl Sagan’ın belgesel dizisini çektikten sonra, anlatılan yoğun bilginin derinlemesine anlaşılması için kitaplaştırılan Kozmos, Türkiye’de Altın Kitaplar tarafından yayımlanıyor.

Sitede Yayınlanma Tarihi: 20 Eylül 2022

Orjinal Adı: Cosmos

Ülke: ABD

Türü: Bilim

Okur Yaşı: Genel Yetişkin Okur Kitlesi

Hedef Kitle: Astronomiye ilgi duyanlar, bilimsel araştırmalara meraklılar için başlangıç kitabı.

Sayfa Sayısı: 384 sayfa

Çevirmen: Reşit Aşçıoğlu

Çeviri: ☺️

İmla: ☺️

Ebat: 13,50 cm x 19,50 cm

Kategoriler:

İnceleme

Yunanca kökenli bir sözcük olan Kozmos, “düzen içinde bir evren” anlamında, Kaos’un karşıtı olarak kullanılıyor. Evreni oluşturan canlı ve cansız tüm varlıkların birbirleriyle bir uyum ve düzen içinde bağlı olduklarını görüyoruz. İnsanlık evreni merak etmiş, büyük uğraşlarla, sabırla uzun yıllar araştırmalar yapmış.

Anlaşılır bilim

Carl Sagan bilimin halk tarafından anlaşılabilir olması düşüncesini savunuyor. Yapılan çalışmaların ve gelişmelerin desteklenmesi için bilgili ve kültürlü bir kitlenin yanınızda olması gerekir. “Dünya dönüyor,” dediği için Galileo’nun, Engizisyon Mahkemeleri’nde ölümle yargılanıp yakılarak öldürüldüğünü biliyoruz. Her şeye rağmen Dünya yine dönmeye devam ediyor.

Doğanın yasalarını kim açıklarsa açıklasın herkes için aynıdır.

Bilimsel terimlerin, yapılan araştırmaların basit bir dille okuyucuya sunulduğu Kozmos kitabında, kronolojik bir sıralama bulunmuyor. Örneğin, Kepler’i anlatan bölümlerden sonra Yunan bilginlerine geçiş yapıyor. Bu geçişler, sonrası bilinen bir bilginin, öncesinde neler yaşandığını daha iyi kavramaya yarıyor.

İçinizdeki yıldızı keşfedin

Gezegenler ve yıldızlar, insan misali doğar, yaşar ve ölür. Mavi yıldızlar genç ve kızgındır; sarı yıldızlar orta yaşlıdır; kırmızı yıldızların çoğu yaşlı ve ölgün; küçük beyaz ya da siyah yıldızlar ise ölümün eşiğindedir. Yıldızların arasında bulunan karanlık bulutlarda birçok organik molekül olduğu görülmüş. Bunlar canlı organizmalarda bulunan organik moleküllerle aynıdır. Kendimizi değersiz hissettiğimiz dönemlerde taşıdığımız yıldızı kendimize hatırlatmalıyız.

İskenderiye Kütüphanesi

Kitapta sık sık İskenderiye Kütüphanesi’nden bahsediliyor. Burası çağdaş dünyaya açılan bir kapı olarak düşünülüyor. Carl Sagan, içinde barındırdığı el yazması kitapların evrene büyük bir ışık tutacağını fakat yakılan kütüphane ile insanlığın ilerleme adına büyük bir kayıp yaşadığını ifade ediyor.

Uzaylılar

Evrende başka canlıların varlığı hep merak konusu olmuştur. Carl Sagan sonsuz büyüklükteki evrende yalnız yaşadığımızı düşünmemizin büyük bir yer israfı olduğunu söylüyor. Nasıl dünya canlılar için bir yaşam alanı oluşturabiliyorsa, farklı bir gezegen de farklı tür canlılar için yaşam alanı oluşturabilir diyor. H.G. Wells’in 1897 yılında yazdığı “Dünyalar Savaşı” kitabında, dünyaya gelen Marslıları okuyoruz. Güçlü ve ileri teknolojiye sahip Marslılar, dünyaya savaşmaya geliyorlar fakat bağışıklık sistemleri yeryüzündeki bakteri ve mikroplara karşı güçlü olmadığı için hayatta kalamıyorlar. Kitap yayımlanmadan üç yıl önce Percival Lowell adında Bostonlu bilim insanı, kurduğu gözlem evi ile Mars’ta yaşam olabileceği tezini araştırıyordu. Uzun yıllar süren araştırmalar sonrasında Plüton gezegenini keşfetti.

Nerede yaşadığımızı bilmek için komşuların durumunu bilmek zorunludur.

Bilime yakınlaşma

On üç bölümden oluşan Kozmos kitabında, galaksilerin, yıldızların, uyduların yanı sıra birçok bilim dalı, bilim insanı hakkında bilgiler de bulunuyor. Kitabın anlaşılır dili sayesinde okuduklarınızdan büyük bir keyif alacak ve öğrendikçe bilime yakınlığınızın arttığını göreceksiniz. Son sayfalarda bulunan fotoğraflar kitaba bir ansiklopedi havası katmış. Kitabı okuduktan sonra belgeseli izlerseniz Carl Sagan’ın güler yüzlü sunumu da hoşunuza gidecektir.

Carl Sagan hakkında tüm merak ettikleriniz için “Bir Yerlerde İnanılmaz Bir Şey Keşfedilmeyi Bekliyor – Carl Sagan” başlıklı dosyamızı mutlaka okuyun.

Diğer kitap incelemelerini okumak için tıklayın.

Yorumlar (0)